Biler til alle

Hvem havde lige kunnet forudse, at biler ville være så dominerende i verdensbilledet, som de er blevet?

Om vi så snakker landevejene langt ude i skoven med en ladvogn, en offroader på klippegrund, en limousine i bybilledet eller slet og ret en personbil, hvor man transporterer sig selv frem og tilbage sammen med dem, man har kært.

Man kan sige, at biler blev en epokegørende forandring på lige fod med den tidligere industriforvandlende dampmaskine og det efterfølgende globale internet, der har bundet mennesket sammen på tværs af grænser.

Biler binder nemlig også mennesker sammen, men for bare 150 år siden kendte verden ikke til den moderne bil, og det meste transport foregik på hesteryg eller i hestevogn, og hvis man havde godt med penge, kunne man tage lokomotivet eller færgen, men en bil i husholdningen lå mange år ud i fremtiden.

De første biler var nogle larmende sammensatte maskiner, hvor der faktisk var forordning om, at der skulle marchere en person foran og vifte med et flag, så andre mennesker og hestevogne blev advaret i tide om bilens kommen.

Ganske hurtigt, især grundet konkurrence fra de større etablede firmaer imellem, voksede udviklingen eksponentielt med teknologien, så bilerne blev til køretøjer, der kunne køre hurtigt, og pludselig gik der konkurrence i at udvikle de hurtigste biler, hvorfra de første bilracerløb så dagens løb.

Med verdensøkonomiens forandring og samlebåndsfremstillingen af biler har det resulteret i, at stort set alle mennesker har råd til en bil, om den så er ny eller brugt, hvor du blandt andet kan gøre gode køb på biltorvet.

I nogle sociale lag bliver man endda set skævt til, hvis man ikke har taget et kørekort, for det er en usammenlignelig frihedsfølelse at kunne se omgivelserne forandre sig, mens man kører gennem landskaber ud på eventyr for at opleve verden i et tempo, som for blot hundrede år siden virkede som utopi.